Tveksam placering av QR-koder

Försökte mig på att från en meters avstånd (ståendes) fånga en av QR-koderna på ÖoB annonsen till min iPhone. De två första inscanningarna ledde till mig till en felsida på wikipedia och till androidnedladdningen och på den tredje landade jag rätt.

Får mig att undra hur man tänkte när placeringen av koderna gjordes. Finns fler dåliga exempel på uteannonser där koderna 1. placeras för långt ned som om man förväntar sig att folk ska krypa mot annonsen för att se koderna och/eller 2. placerar två koder som ligger för nära varandra vilket gör att det med lite avstånd blir svårt att scanna rätt kod med telefonen. I tunnelbanan i de större formaten funkar det lite bättre men även där hamnar placeringen oftast i nedkant och många missar nog att de finns där.

QR-koder är fortfarande ett relativt nytt inslag i annonseringen och annonsörerna lär sig med tiden hur koderna ska kommuniceras och vad syftet dessa är. Men för att få ut någon effekt och kunna utvärdera nyttan med koderna borde man börja med att tänka på placeringen. Inte sant?